Witam
Chciałbym w tym artykule pokazać, jak zbudować model przeznaczony do lotów FPV.
Do tego celu wykorzystam samolot Penguin V2 który dostałem do testów ze sklepu ABC-RC.pl.
Model jest dedykowany pod FPV dzięki swojej budowie, ale zacznijmy od początku czyli od rozpakowania paczki.
Penguin przyszedł świetnie zapakowany, zresztą jak każdy produkt który kupiłem w ABC-RC, a jestem tam stałym klientem.
Model jest zapakowany w oryginalny karton, każdy element jest osobno zafoliowany.
Skrzydła są praktycznie gotowe - wklejone dźwigary oraz zainstalowana przedłużka do serwa. Naszym zadaniem jest zamocowanie orczyków. Wykonanie wzorowe. Z jednej strony to fajnie, że skrzydła są już poklejone, ale w planach miałem montaż nadajnika video i odbiornika RC na skrzydłach, co wiąże się w tym przypadku z ciągnięciem dodatkowych kabli. W takiej sytuacji musiałem zmienić plany.
Stateczniki- przy sterze poziomym należy wkleić dźwigar i przykręcić orczyk. Ster pionowy jest praktycznie gotowy, przykręcamy tylko orczyk.
Wielkim plusem modelu jest sposób instalacji stateczników. Wystarczy tylko jedna śrubka.
Kadłub jako jedyny element całego modelu przychodzi nie sklejony- i dobrze bo można co nieco pozmieniać. Naszym zadaniem jest wklejenie pokładu, wręgi silnika i sklejenie oby dwóch połówek.
Ja jednak poprawiłem trochę fabrykę i serwo od steru wysokości zainstalowałem na samym sterze, a w miejscu przewidzianym pod serwo wkleiłem tylko węgiel jako wzmocnienie.
Przeglądając cały model stwierdziłem że jest to najsłabszy element i należy go wzmocnić. Na zdjęciu widzimy wklejoną rurkę o przekroju 10mm, przeciętą na połowę.
Kabina - bardzo pozytywne wrażenie zrobiła ma mnie kopułka kabiny. Wykonana z twardego tworzywa, wygląda na solidną, powinna być bardzo wytrzymała, a co za tym idzie dobrze chronić kamerę. Niestety trochę waży. Producent przygotował już sklejkę do montażu pantilta.
Instalacja serw-
model wyposażony będzie w serwa Corony. Dokładnie będą to serwa CS-929MG, o sile 2Kg i metalowych trybach.
Serwa w statecznikach wkleiłem na klej z zestawu. Przy okazji widzimy jak zainstalowane jest serwo przeniesione z kadłuba na ster wysokości.
Serwa w skrzydłach zamocowałem na piankę dwustronną dodatkowo wzmocniłem brzegi super glue. Pamiętajmy żeby wcześniej ustawić serwo w pozycje neutralną i zainstalować orczyk. Później będzie problem z wkręceniem śrubki.
Silnik- jako napęd będzie wykorzystany silnik EMAX GT2820/05 o mocy 540W.
Regulator, sprawdzony w boju HobbyKing 50A wyposażony w SBEC 4A.
Instalacja regulatora i silnika - pod mocowanie silnika podłożyłem po jednej podkładce dołączonej do zestawu. Podkładki są podłożone pod górne ramiona krzyżaka, co spowodowało, że silnik ma praktycznie zerowy kont. W praniu wyjdzie czy będzie ok. Regulator idealnie zmieścił się w komorze do niego przeznaczonej.
Serce Penguina - autopilot, który będzie dowodził samolotem to APM 2.5. Wersja ta świetnie nadaje się do samolotu, ponieważ wyposażona jest w wewnętrzny kompas. W przypadku samolotu mamy sporo miejsca na rozmieszczenie elementów, więc nie powinno być problemu z zakłóceniami.
APM będzie zamocowany na podstawce wyposażonej w wibroizolatory. Podstawkę wykonałem wycinając ją z laminatu 1mm. Wcześniej przed sklejeniem pokładu i kadłuba wywierciłem otwory i zainstalowałem podstawkę. Wygląda to tak.
Autopilot będzie połączony z odbiornikiem przez sygnał PPM. W tym celu zwieramy piny sygnałowe input 2 z 3 w APM-ie, a sygnał PPM podłączamy do wejścia nr. 1.
Podłączenie serw- serwa i regulator łączymy pod odpowiednie wyjścia kontrolera.
wyjście 1 - lotki, 2 - wysokość, 3 - silnik, 4 - ster kierunku
Następnie łączymy APM-a do komputera i przystępujemy do konfiguracji.
Pierwszą czynnością jest wybranie odpowiedniego portu na którym zainstalował się nasz autopilot. Następnie musimy wgrać odpowiednia wersję oprogramowania do kontrolera, w naszym przypadku jest to PLANE.
Jak wgrać odpowiedni soft można zobaczyć na innych filmach na ABC-RC. My skupimy się tylko na konfiguracji naszego samolotu. Pierwszą czynnością jaką musimy zrobić to kalibracją drążków. Otwieramy odpowiednia zakładkę i postępujemy zgodnie z instrukcją.
Za pomocą ENDPOINT-ów ustawiamy zakres pracy danego kanału, czyli min 1100 a max 1900. Bardzo ważne jest ustawienie środkowej pozycji, służy do tego celu parametr MIDPOINT który musimy odszukać w aparaturze a następnie ustawić wartość 1500. Dla wszystkich kanałów robimy identycznie.
Następnie kalibrujemy akcelerometr i poziom samolotu, konfigurator informuje nas krok po kroku co trzeba zrobić.
Penguin V2 – czyli w jak zrobić sobie samolot pod FPV, prezentacja dla ABC-RC.pl
2019-10-01
Penguin V2 – czyli w jak zrobić sobie samolot pod FPV, prezentacja dla ABC-RC.pl
Ostatnią rzeczą którą należy wykonać to przypisanie odpowiednich trybów lotu do naszego przełącznika. APM używa kanału 8 do przełączania trybów. Nie możemy też zapomnieć o kalibracji kompasu. Model obracam o 360 stopni z każdej strony modelu. Zdjęcie poglądowe na przykładnie trikoptera.
Instalacja, konfiguracja i uruchomienie sprzętu FPV
Montaż czujnika prądu- wykorzystałem czujnik o prądzie maksymalnym 90A, z zintegrowaną przetwornicą do zasilania autopilota i innych podzespołów.
Jak widać na drugim zdjęciu oryginalna przetwornica została usunięta i zostały wyprowadzone przewody na zewnętrzny BEC. Oryginalna wtyczka od PowerModułu została również usunięta, a piny sygnałowe od kontroli prądu i napięcia zostały wyposażone w przewody, które powędrują pod odpowiednie wejścia APM-a. Ale o tym później.
Zdecydowałem się na usunięcie oryginalnej przetwornicy, ponieważ była kiepskiej jakości, napięcie pływało w zakresie 4,8-5V a w piku spadało nawet do 4,6V. Jest to niedopuszczalne i mogło doprowadzić do rozbicia modelu.
Do pierwszego oblotu w celu zasilania APM-a wykorzystam BEC zainstalowany w regulatorze. W tym celu trzeba zainstalować zworkę w przeznaczonym do tego celu miejscu, czyli JP1. Zworka jest przy pinach output 1,2.
W wersji finalnej w celu zasilenia APM-a, osd, gps-a, odbiornika i radiomodemu będzie dodatkowa przetwornica 5V, a serwa będzie zasilać SBEC z regulatora.
Wróćmy do pinów kontroli napięcia i prądu. Sygnały której sobie wcześniej wyprowadziłem podpinam pod odpowiednie wejścia APM-a które wcześniej sobie zamapowałem. Czyli tak jak na obrazku, Kontrola prądu wybieramy parametr nr. 2 (pin A2 na APM-ie) i kontrola napięcia parametr nr.1 (pin A1 na APM-ie) Dodatkowo musimy parametr BATT_MONITOR ustawić na 4 tak żeby nasz kontroler wiedział że ma odczytywać prąd i napięcie z czujnika.
Ostatnim zadanie jest odpowiednie skalibrowanie czujnika, przydatny w tym celu jest Watt Meter, na przykład taki Kliknij tutaj aby przejść do strony sklepowej produktu
Instalacja GPS-a
Odbiornik podłączamy do gniazda do tego celu przeznaczonego czyli z napisem GPS, w przypadku APM-a mamy do wyboru dwie wtyczki, złącze starego i nowego typu. Wybieramy właściwe dla naszego odbiornika.
Dodatkowo sprawdzamy w programie czy mamy dobrze ustawiony GPS, polecam opcje AUTO czyli parametr nr. 1
GPS dobrze jest zamocować z dala od zakłóceń, czyli silnika i regulatora. Ja zamontuje go na belce ogonowej za pomocą taśmy dwustronnej.
OSD
Moduł OSD podłączamy pod złącze opisane jako Telem na obudowie APM-a. Wybrałem kabelek Y-OSD, o tym za chwilę.
OSD możemy zasilić z napięcia 5V lub podając 12V od strony wyj/wyj wideo. Ja wybiorę pierwszą opcje czyli 5V. Podłączenie polega na doprowadzeniu trzech przewodów, czyli podpinamy z naszego kabelka Y-OSD 5V, GND i linie TX. RX nie jest potrzebne, ponieważ OSD nie wysyła danych tylko odbiera. Sam moduł przykleję na taśmę dwustronną.
Dystrybucja zasilania - BEC-i
Za zasilanie urządzeń zainstalowanych w samolocie będą odpowiadać dwie przetwornice. Jedna na 5V, druga na 12V.
5V do zasilania autopilota, odbiornika, osd, gps-a i pewnie jeszcze coś dojdzie :)
12V przeznaczone jest do zasilania kamery i nadajnika wizji, można też wykorzystać do zasilenia OSD ale wtedy musimy pamiętać żeby odłączyć 5V.
Zastosowałem dokładnie takie przetwornice, stosuje te przetwornice od dawna i spisują się idealnie.
Instalacja odbiornika
Odbiornik jaki zastosuje pracować będzie na częstotliwości 435MHz, wyposażony jest w sygnał PPM i RSSI. Do komunikacji z APM-em potrzebować będzie 4 żyłowego przewodu. Ja zastosowałem kabel od starej myszki, lekki i wystarczająco długi. Wykorzystane sygnały to 5V - czerwony przewód, GND- czarny przewód, PPM - biały przewód i RSSI - zielony przewód. Dwóch pierwszych myślę że nie trzeba opisywać. PPM to suma wszystkich sygnałów w jednym przewodzie który podłączamy do wejścia input 1 w kontrolerze. Musimy pamiętać aby założyć zworkę na piny input 2 i input 3 w przeciwnym razie APM nie wykryje sygnału.
RSSI podłączamy do wejścia A0. Podobnie jak to było w przypadku czujnika prądu mapujemy wejście w programie.
Parametr RSSI_PIN ustawiamy na 0, RSSI_RANGE na 3,3V ponieważ mój odbiornik działa w takim standardzie. Czyli 3,3V to 100% zasięgu a 0V to 0% zasięgu.
Telemetria
W temacie o OSD pisałem że zastosowałem kabel Y-OSD. Jedna wtyczka została wykorzystana do osd a druga zostanie wykorzystana do przesyłania telemetrii. Zastosowałem radiomodemy na częstotliwości 900MHz. Moduł Ground podłączamy do usb i ewentualnie instalujemy sterowni. Moduł AIR podłączamy do wolnej wtyczki z portu TELEM. Musimy wykorzystać cztery przewody, ponieważ radiomodem działa w dwie strony, czyli wysyła i odbiera informację. Łączymy 5V, GND, TX i RX. Trzeba pamiętać że sygnały krosujemy, czyli TX z przewodu idzie do RX radio modemu i odwrotnie.
Wtyczkę przykleiłem z boku kadłuba ponieważ radiomodem będę używać tylko do konfiguracji, ustalania misji przelotu. Nie zamierza korzystać z niego podczas lotu więc będzie demontowany.
Jeśli chodzi o telemetrie to dodatkowo wyprowadziłem sygnał TX z modułu GPS i podłączyłem do wejścia RX w odbiorniku. Sygnał ten wykorzystam do anteny śledzącej.
PanTilt
Do poruszania kamerą zastosowałem taki pantilt.
Do sterowania kamerą wykorzystam 6 i 7 kanał. Czyli jedno z serw podłączamy do kanału outputs 6 a drugie do outputs 7.
Musimy jeszcze odpowiednio przygotować do tego APM-a. W zakładce RC6_FUNCTION wybieramy parametr 1 (RCPassThru). Podobnie robimy z kanałem RC7_FUNCTION. Po takim zabiegu autopilot będzie wysyłał na kanał 6 i 7 taką samą wartość jaką dostanie z nadajnika.
Sama kamera zasilana będzie z wcześniej przygotowanej przetwornicy na 12V.
Nadajnik wideo
Ostatnim elementem jest zainstalowanie nadajnika wizji. Ja użyłem takiego Kliknij tutaj aby przejść do strony sklepowej produktu Zamontowałem go na kopułce kabiny, miejsce w sam raz do niego przygotowane.
Nadajnik podobnie jak kamera zasilany będzie z przetwornicy 12V.
PENGUIN uzbrojony w FPV i gotowy do lotu !!!
Pogoda idealna na loty, tylko u mnie problem, noga w gipsie i na razie niestety nie mam jak jechać oblatać model. Postaram w miarę możliwości wybrać się jakoś na loty i wtedy coś więcej napisze jak się lata FPV Pingwinkiem. Oczywiście dołączę kilka filmów z lotów .
No i udało się polatać.
Pokaż więcej wpisów z
Październik 2019