Podstawy Elektroniki I Arduino Kurs Praktyczny #6

2019-03-20
Podstawy Elektroniki I Arduino Kurs Praktyczny #6

Zbudujmy teraz bardziej zaawansowany projekt pozytywka, który będzie generował dźwięki muzyki. Musimy zaopatrzyć się tylko w dwa konieczne elementy, to jest w moduł Arduino i "buzzer". Kupisz je tutaj. Możesz użyć modułu Arduino, jaki akurat posiadasz, może to być UNO, MEGA, lub NANO i inne.

  • Projekt 'pozytywka'
  • charakterystyka "buzzera"
  • buzzer bez generatora i z generatorem
  • funkcja tone

Schemat połączeń jest bardzo prosty (patrz obrazek)

1. Pozytywka — podłączenie głośniczka do modułu Arduino UNO

Rozróżniamy dwa główne typy głośniczków piezoelektrycznych, z generatorem i bez generatora. Oba typy fizycznie niczym się nie różnią. Gdy jednak podłączymy buzzer z generatorem do zasilania, zaczyna wydawać on ciągły pisk, a to dlatego, że zawiera generator, który tworzy dźwięk. 

W buzzerze bez generatora sami musimy  wytworzyć impulsy elektryczne będące źródłem muzyki.

Kod pozytywki:


int speakerPin = 9;
 
int length = 15; // ilość nut do zagrania
char notes[] = "ccggaagffeeddc "; // znak a oznacza przerwe
int beats[] = { 1, 1, 1, 1, 1, 1, 2, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 2, 4 };
int tempo = 300;
 
void playTone(int tone, int duration) {
  for (long i = 0; i < duration * 1000L; i += tone * 2) {
    digitalWrite(speakerPin, HIGH);
    delayMicroseconds(tone);
    digitalWrite(speakerPin, LOW);
    delayMicroseconds(tone);
  }
}
 
void playNote(char note, int duration) {
  // tablica wysokości dźwięków
  char names[] = { 'c', 'd', 'e', 'f', 'g', 'a', 'b', 'C' };
  int tones[] = { 1915, 1700, 1519, 1432, 1275, 1136, 1014, 956 };
 
  // zagraj dźwięk odpowiedni do danej nuty
  for (int i = 0; i < 8; i++) {
    if (names[i] == note) {
      playTone(tones[i], duration);
    }
  }
}
 
void setup() {
  pinMode(speakerPin, OUTPUT);
}
 
void loop() {
  for (int i = 0; i < length; i++) {
    if (notes[i] == ' ') {
      delay(beats[i] * tempo); // pauza
    } else {
      playNote(notes[i], beats[i] * tempo);
    }
 
    // pauza pomiędzy dźwiękami
    delay(tempo / 2);
  }
}
 

Użyteczną funkcją z biblioteki Arduino do tworzenia dźwięków jest funkcja tone

funkcja tone (), przyjmuje 3 argumenty:

  1. pin, na którym ma być wygenerowany sygnał,
  2. częstotliwość tego sygnału,
  3. czas trwania — parametr ten nie jest obowiązkowy.

W praktyce wykorzystanie tej funkcji wygląda następująco:

tone(A5, 1000, 2000); //Wygeneruj sygnał o częstotliwości 1000 Hz na pinie A5, który trwa 2000 ms

Pokaż więcej wpisów z Marzec 2019

Dbamy o Twoją prywatność

Nasz Sklep wraz z Zaufanymi Partnerami przetwarza Twoje dane osobowe zbierane w Internecie np. IP Twojego urządzenia oraz informacje zapisywane za pomocą technologii służących do ich śledzenia i przechowywania, takich jak pliki cookies, sygnalizatory www lub innych podobnych technologii.

Pliki cookies wykorzystywane są w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności, a także w celach analitycznych, marketingowych, oraz aby dostosować treści do Twoich preferencji i zainteresowań w tym także do wyświetlania spersonalizowanych treści (reklamowych) oraz do poprawnego działania strony internetowej. Warunki przechowywania lub dostępu do cookie możesz określić w Twojej przeglądarce.

Klikając „ZGADZAM SIĘ, CHCĘ PRZEJŚĆ DO STRONY” wyrażasz zgodę na stosowanie ciasteczek zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki oraz na dostosowanie treści na stronie naszego Sklepu do Twoich preferencji, a także w celach statystycznych i marketingowych, w tym do wyświetlania spersonalizowanych treści (reklamowych). Zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie poprzez usunięcie plików cookies z przeglądarki z danego urządzenia końcowego.

Jeżeli klikniesz „NIE WYRAŻAM ZGODY” - nie będzie możliwe wejście na stronę Sklepu.

NIE WYRAŻAM ZGODY
ZGADZAM SIĘ, CHCĘ PRZEJŚĆ DO STRONY
pixelpixelpixelpixelpixel