Dodaj produkty podając kody
Bluetooth do Arduino i nie tylko - To proste! cz.3
Witam w kolejnej części poświęconej modułowi bluetooth i Arduino. W ostatniej części (cz.I, cz.II) skończyliśmy na gotowej aplikacji na smartfona, która dawała wiele możliwości. Lecz jak wspomniałem, istnieje parę rozwiązań. I tak oto przedstawiam kolejne, które jest trochę bardziej czasochłonne, lecz posiada jeszcze większe możliwości od poprzedniego rozwiązania.
Stworzymy aplikację, która spełni nasze oczekiwania w 100%. Musi ona spełnić nasze oczekiwania, ponieważ sami sobie ją piszemy od podstaw. Pewnie słowa „napisać aplikację” kojarzą się Wam tylko i wyłącznie z doświadczonymi informatykami, zgadłem? Taki informatyk zna parę języków programistycznych i to dla niego chleb powszedni, a Kowalski zna język C? Przyznam się, że nie znam C, ani C++, a mimo to mogę zrobić swoją własną aplikację, ba powiem więcej, możesz to zrobić i Ty drogi czytelniku. Wystarczy znać podstawy języka angielskiego, lub po prostu posłużyć się słownikiem. To chyba będzie wszystko, czego potrzebujemy.
Przejdźmy dalej. Teraz będzie nam potrzebny program do pisania aplikacji. Na rynku dostępnych jest bardzo wiele takich programów, lecz są one często płatne, lub trudne dla początkujących, którymi jesteśmy. Dobrą alternatywą jest program, którego nawet nie trzeba ściągać na dysk swojego komputera, ograniczając ryzyko ściągnięcia wirusów. Takim programem jest App inventor. Jest to program, który działa w naszej przeglądarce internetowej i jest bezpłatny. Producentem jest pewnie wszystkim znana firma google, i jeśli posiadasz konto google, Gmaila, you tube, czy inne to bez problemu logujesz się i korzystasz. Jeśli jednak nie posiadasz konta google, to będziesz musiał je założyć.
Przejdźmy może do samego programu. Jego idea to popularna budowa kafelkowa. Program tworzy się za pomocą kafelków, które są warunkami logicznymi i innymi zdarzeniami, jakie mają zostać wykonane po odpowiednich interakcjach. Użytkownik posiada dwa okna, którego wygląd dowolnie planuje poprzez dodanie przycisków, obrazów i innych. Domyślnie okno pierwsze pojawia się po uruchomieniu aplikacji i możemy go dowolnie zorganizować dla swoich potrzeb, i potrzeb programu. Mamy więc całkowitą dowolność co do wyglądu naszej przyszłej aplikacji, a także spełni wszystkie oczekiwania, ponieważ sami ją tworzymy.
Po stworzeniu „ekranu startowego” aplikacji przechodzimy do programowania poszczególnych elementów, poprzez kafelki dodajemy akcje np. do przełączników i innych rzeczy ustawionych na ekranie.
App inventor daje pełen dostęp do smartfona, dzięki czemu można tworzoną aplikacją włączyć, lub wyłączyć wi-fi, bluetooth, wyszukać urządzenia, wyświetlić listę dostępnych urządzeń i sparować z wybranym urządzeniem.
Dzięki temu można podłączyć dowolne urządzenie z telefonem bezprzewodowo i nim sterować za pomocą smartfona i własnoręcznie napisanej aplikacji. Można więc zaprogramować aplikację, dzięki której poprzez moduł bluetooth będzie się sterowało pinami Arduino, odczytywało ich stan, odbierało informacje z monitora portu szeregowego, lub wiele innych rzeczy. Na przykład, zamiast kupować dodatkowe Arduino, które poprzez jakieś moduły komunikacyjne będzie sterowało drugim, to można to robić za pomocą smartfona, który z pewnością każdy z nas posiada. Eliminuje więc to dodatkowe koszty związane z niektórymi projektami.
W projekcie stacji pogodowej wykorzystałem właśnie moduł bluetooth, dzięki któremu wszystkie dane odbieram za pomocą smartfona.
Moduły Bluetooth do Arduino mają różny zasięg w zależności od modelu, są więc takie o niewielkim zasięgu, jak i takie, których zasięg jest kilkukrotnie większy. Lecz nawet najlepszy moduł nie będzie funkcjonował na odległość kilometra, z czym musimy się liczyć, lecz czy zawsze potrzebny jest nam taki zasięg?
Sam program jak już wspomniałem działa w przeglądarce i nie musimy nic instalować. Nauka zajmuje parę dobrych godzin, ale warto dla samej satysfakcji, że zrobiło się samemu aplikację taką, jaką się chciało.
W czasie programowania warunków pokazują się na bieżąco ostrzeżenia, które informują o błędach w programie, co ułatwia zadanie i zabezpiecza nas przed wykonaniem błędu.
Program również pomaga w zrozumieniu funkcjonowania elementów, i gdy najedziemy na jakąś część programu myszką, to wyświetla się nam krótka informacja o sposobie działania danego bloku programu.
Aby to dokładniej zrozumieć, polecam samemu wypróbować program i sprawdzić swoje możliwości. W internecie znajduje się wiele informacji na ten temat, które pozwolą na lepsze zrozumienie funkcjonowania programu.
Zobacz pozostałe części:
Część I | Część 2