Dodaj produkty podając kody
Podstawy Elektroniki I Arduino Kurs Praktyczny #6
Zbudujmy teraz bardziej zaawansowany projekt pozytywka, który będzie generował dźwięki muzyki. Musimy zaopatrzyć się tylko w dwa konieczne elementy, to jest w moduł Arduino i "buzzer", które znajdziesz w naszej ofercie. Możesz użyć modułu Arduino, jaki akurat posiadasz, może to być UNO, MEGA, lub NANO i inne.
- Projekt 'pozytywka'
- charakterystyka "buzzera"
- buzzer bez generatora i z generatorem
- funkcja tone
Schemat połączeń jest bardzo prosty (patrz obrazek)
1. Pozytywka — podłączenie głośniczka do modułu Arduino UNO
Rozróżniamy dwa główne typy głośniczków piezoelektrycznych, z generatorem i bez generatora. Oba typy fizycznie niczym się nie różnią. Gdy jednak podłączymy buzzer z generatorem do zasilania, zaczyna wydawać on ciągły pisk, a to dlatego, że zawiera generator, który tworzy dźwięk.
W buzzerze bez generatora sami musimy wytworzyć impulsy elektryczne będące źródłem muzyki.
Kod pozytywki:
int speakerPin = 9;
int length = 15; // ilość nut do zagrania
char notes[] = "ccggaagffeeddc "; // znak a oznacza przerwe
int beats[] = { 1, 1, 1, 1, 1, 1, 2, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 2, 4 };
int tempo = 300;
void playTone(int tone, int duration) {
for (long i = 0; i < duration * 1000L; i += tone * 2) {
digitalWrite(speakerPin, HIGH);
delayMicroseconds(tone);
digitalWrite(speakerPin, LOW);
delayMicroseconds(tone);
}
}
void playNote(char note, int duration) {
// tablica wysokości dźwięków
char names[] = { 'c', 'd', 'e', 'f', 'g', 'a', 'b', 'C' };
int tones[] = { 1915, 1700, 1519, 1432, 1275, 1136, 1014, 956 };
// zagraj dźwięk odpowiedni do danej nuty
for (int i = 0; i < 8; i++) {
if (names[i] == note) {
playTone(tones[i], duration);
}
}
}
void setup() {
pinMode(speakerPin, OUTPUT);
}
void loop() {
for (int i = 0; i < length; i++) {
if (notes[i] == ' ') {
delay(beats[i] * tempo); // pauza
} else {
playNote(notes[i], beats[i] * tempo);
}
// pauza pomiędzy dźwiękami
delay(tempo / 2);
}
}
Użyteczną funkcją z biblioteki Arduino do tworzenia dźwięków jest funkcja tone
funkcja tone (), przyjmuje 3 argumenty:
- pin, na którym ma być wygenerowany sygnał,
- częstotliwość tego sygnału,
- czas trwania — parametr ten nie jest obowiązkowy.
W praktyce wykorzystanie tej funkcji wygląda następująco:
tone(A5, 1000, 2000); //Wygeneruj sygnał o częstotliwości 1000 Hz na pinie A5, który trwa 2000 ms