2019-03-31 Licznik w mikrokontrolerze |
Założę się, że spotkałeś się w swoich projektach z taką sytuacją, że potrzebowałeś, aby jakaś część Twojego kodu wykonała się określoną przez Ciebie ilość razy i dopiero gdy wykona się odpowiednia ilość powtórzeń, Arduino wykona kolejną czynność. Nawet w życiu codziennym nieświadomie spotykałeś się z tego typu sytuacjami. Przykład? Proszę bardzo. Rodzice mówili Ci nie raz, abyś zastanowił się trzy razy, zanim coś zrobisz. Odzwierciedleniem tych słów w języku, w którym piszesz programy, na Arduino są funkcje "if" oraz "for". Zobacz jak prosto zaprogramować licznik w mikrokontrolerze. Licznik w mikrokontrolerze — wykorzystane elementyPięciokrotny blinkZałóżmy, że wykonujesz swój nowy projekt i potrzebujesz, aby czerwona dioda LED pięć razy zapaliła się i zagasła, a następnie zaczekała dwie sekundy, zanim znów pięciokrotnie mignie. Początkujący zapewne rozwiązaliby ten problem w taki sposób: digitalWrite (dioda, HIGH); Sprawi to, że Twój kod nie będzie przejrzysty i będzie o wiele, wiele za długi. Wyobraź sobie, co by było gdyby dioda miała zabłysnąć 100 lub 1000 razy! W takim wypadku kod miałby kilkaset linijek, a wystarczyłoby tylko zastosować funkcję "if"... Przykład funkcji "if" (jeżeli)void loop() Powyższy przykład będzie działał w następujący sposób:
Licznik w mikrokontrolerze — drobny upgradeRozbudujmy od razu nasz projekt, dodając kolejną diodę LED oraz kilka linijek kodu. Stworzymy również własną funkcję o nazwie "red". Czy rozumiesz działanie poniższego kodu? Jeżeli niezbyt, to nie masz się czym przejmować, wszystko Ci wyjaśnię. void loop() {
Reszta kodu powinna być dla Ciebie zrozumiała. Możesz go pobrać i pozmieniać wartości zmiennych, aby lepiej zrozumieć jego działanie. Kliknij ten link, aby przejść do strony z kodami. Zerknij na filmik z działaniem układu. Licznik w mikrokontrolerze — podsumowanieZapoznałeś się z podstawowymi elementami kodu, które będą Ci potrzebne do budowy bardziej zaawansowanych szkiców, a co za tym idzie — projektów. Wiesz już, że można tworzyć oddzielne funkcje o dowolnych nazwach, aby Twój kod był o wiele bardziej przejrzysty. Dodaj kilka elementów na płytce prototypowej i dokonaj własnych zmian w kodzie. Jeżeli masz jakieś pytania lub uwagi — pisz w komentarzu. |
Polecane